1.a) 5 kelebihan soalan subjektif
- uji kefahaman
- tingkatkan kemahiran
menyusun idea/tigkatkn
menyusun idea/tigkatkn
penggunaan bahasa.
- mmbolehkn calon m’berikan pendapat mengenai ssuatu topik.
- dapat menguasai kecekapan menilai.
- mmberikan kebebasan kpd calon utk mnerangkan/mnyusun isi jawapan.
- 2jenis :
o respon terhad(jwpn rngkas)
o respon lanjutan (jwpn huraian)
b) Jenis soalan objektif
- item respon bebas(perlukn jwpn ringkas)
- item respon tetap(memilih jwpn)
2. a) Beza ujian kefasihan dan pencapaian:
pencapaian | kefasihan |
- kuasai kemahiran bahan/isi pelajaran | - mengetahuai dan menguasai bahasa |
- berdasarkan apa yg telah diajar | - bergantung pda individu |
b) Beza ujian bakat dan diagnostik
bakat | diagnostik |
- kesan bakt dlm mnguasai ssuatu bhsa. | - kesan kelemahan pelajar. |
- mmbuat kesimpulan dlm aktiviti bhasa. | - adakan ujian sblum p&pbergantung pda individu |
- hasil untuk kenal pasti bakat mereka | - perlukan markah gred |
3. a) penilaian melalui pemerhatian.
- guru : untuk melihat perkembangan individu/kump dlm ssuatu proses.
- murid : untuk melihat tahap pencapaian sndiri/rakan
- dilaksanakan oleh pelajar untuk menjalankan ssuatu tugasan
b) penilaian melalui portfolio.
- menilai perkembangan dalam satu tempoh
- menilai perkembangan kemahiran dan perkembangan.
- guna bg menggambarkan keperluan spesifik dalam penyempurnaan gred.
- menilai secara sumatif pembelajaran pelajar.
4. a) 5 kreteria pntg jd asas penialaian kemahiran bahasa melalui projek.
- mmpunyai pelbagai reka bntuk (lisan,visual)
- gunakan jangka msa pnjang
- libatkn diri secara aktif
- tnjukkan kebolehan
- aktiviti yg bermakna
b) peranan guru dan murid dlm pro. PBM
ESEI
- Penilaian sumatif n formatif
2.a) pelbagai jenis karangan bebas
b) karangan terkawal
3.a) penilaian portfolio