Wednesday, November 11, 2009

Soalan dan jawapan spot BMM 3103

1.a) 5 kelebihan soalan subjektif
            -    uji kefahaman
-    tingkatkan kemahiran  
      menyusun idea/tigkatkn 

      penggunaan bahasa.
-          mmbolehkn calon m’berikan pendapat mengenai ssuatu topik.
-          dapat menguasai kecekapan menilai.
-          mmberikan kebebasan kpd calon utk mnerangkan/mnyusun isi jawapan.
-          2jenis :
o   respon terhad(jwpn rngkas)
o   respon lanjutan (jwpn huraian)

b) Jenis soalan objektif
-          item respon bebas(perlukn jwpn ringkas)
-          item respon tetap(memilih jwpn)

2. a) Beza ujian kefasihan dan pencapaian:
pencapaian
kefasihan
-          kuasai kemahiran bahan/isi pelajaran
-          mengetahuai dan menguasai bahasa
-          berdasarkan apa yg telah diajar
-          bergantung pda individu

b) Beza ujian bakat dan diagnostik    
bakat
diagnostik
-          kesan bakt dlm mnguasai ssuatu  bhsa.
-          kesan kelemahan pelajar.
-          mmbuat kesimpulan dlm aktiviti bhasa.
-          adakan ujian sblum p&pbergantung pda individu
-          hasil untuk kenal pasti bakat mereka
-          perlukan markah gred


3. a) penilaian melalui pemerhatian.
-          guru : untuk melihat perkembangan individu/kump dlm ssuatu proses.
-          murid : untuk melihat tahap pencapaian sndiri/rakan
-          dilaksanakan oleh pelajar untuk menjalankan ssuatu tugasan


b) penilaian melalui portfolio.
-          menilai perkembangan dalam satu tempoh
-          menilai perkembangan kemahiran dan perkembangan.
-          guna bg menggambarkan keperluan spesifik dalam penyempurnaan gred.
-          menilai secara sumatif pembelajaran pelajar.


4. a) 5 kreteria pntg jd asas penialaian kemahiran bahasa melalui projek.
-          mmpunyai pelbagai reka bntuk (lisan,visual)
-          gunakan jangka msa pnjang
-          libatkn diri secara aktif
-          tnjukkan kebolehan
-          aktiviti yg bermakna

b) peranan guru dan murid dlm pro. PBM

ESEI
  1. Penilaian sumatif n formatif

2.a) pelbagai jenis karangan bebas
   b) karangan terkawal

3.a) penilaian portfolio

No comments: