Thursday, August 27, 2009

KEMAHIRAN MENDENGAR

KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR

Mengikut Chuah (1987) terdapat perbezaan yang besar antara proses mendengar dan dengar. Ini boleh disamakan dengan penerangan Barker(1971) yang boleh dirumuskan sebagai mendengar adalah suatu proses yang aktif dan dengar adalah satu proses yang pasif.

Pendengaran yang aktif merangkumi proses mendengar dengan tujuan untuk memahami, mengingati, menilai dan mengkritik. Mengikut Chuah(1987), dengar adalah satu proses fisiologi yang melibatkan sistem saraf pendengaran di otak tetapi mendengar adalah satu proses yang lebih aktif, iaitu proses yang melibatkan bidang psikologi. Mendengar secara aktif bukan sahaja tertumpu kepada penggunaan telinga, tetapi kepada semua pancaindera, terutamanya penglihatan, iaitu menerusi komunikasi tidak verbal.

Dari segi kaunseling, mendengar yang terbaik adalah dengan mendengar secara empati iaitu mendengar dengan menjiwai apa yang didengar oleh sebab dari sini timbul celik akal. Apabila hal ini dihasil maka para pelajar akan mencapai tahap nirwana secara maksimum dalam proses pembelajaran. Mendengar adalah perbuatan yang mengunakan organ telinga disamping dengan saraf pendengaran di otak. Tetapi perbuatan ini mesti dilatih dengan betul supaya proses pendengaran dapat dilakukan dengan betul.

Mendengar ialah satu daripada proses komunikasi dalam pembelajaran. Mendengar merupakan proses rangsangan di mana pelajar menerima maklumat yang disampaikan. Proses mendengar yang berkesan akan membantu pelajar mengikuti pelajaran, memahami, mengingat dan membuat catatan. Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi aktiviti pendengaran. Antaranya ialah keadaan fizikal pendengar dan penyampai, keletihan mendengar, jarak atau kedudukan, suasana persekitaran, gaya penyampaian dan pengetahuan penyampai. Namun begitu apa yang lebih penting, penulis menyatakan teknik untuk mendengar secara berkesan perlu diamalkan seperti

 Mula proses mendengar dengan berdoa dan meminta perlindungan Allah
 Hendaklah berkeadaan siap sedia.
 Menyediakan peralatan untuk mencatat dan menulis bahan yang didengar.
 Duduk berhampiran dengan penyampai supaya maklumat yang diperolehi adalah tepat.
 Menumpukan pendengaran, fikiran dan perhatian terhadap maklumat yang disampaikan.
 Telah mengetahui serba sedikit tajuk yang akan disampaikan.
 Sentiasa menjangka apakah fakta dan keterangan yang akan disampaikan.
 Menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap apa yang disampaikan.
 Mengelakkan gungguan-gangguan persekitaran.
 Mendengar sambil mencatat

Devine (1981) menyatakan bahawa dengan mendengar bukan sahaja menumpukan sepenuhnya perhatian tetapi melibatkan motivasi dan keadaan fizikal emosi yang mempungaruhi proses pendengaran itu sendiri. Proses menedengar berkait terus dengan proses berfikir. Berfikir dalam konteks ini melibatkan penggunaan proses mental dan melakukan inferense, mengagakkan hasil, generalisasi, organisasi dan dalam membuat rumusan.

Dalam komunikasi lisan, kedua-dua kemahiran iaitu mendengar dan bertutur adalah terlibat, walaupun berhubung rapat antara satu sama lain, merupakan kemahiran yang berbeza. Kemahiran mendengar adalah kemahiran lisan yang paling asas dan berlaku di peringkat penerimaan. Seseorang yang telah dapat menguasai kemahiran mendengar harus dapat mendengar dengan baik apa sahaja yang dituturkan oleh orang lain dan dapat pula memahami maksud serta boleh menginterpretasi apa yang didengar. Kemahiran mendengar ini dimulakan pada peringkat awal pengajaran bahasa dan bertujuan untuk memungkinkan pelajar fasih bertutur dalam bahasa yang dipelajari itu. Terdapat dua jenis kemahiran mendengar iaitu mendengar aktif dan mendengar pasif.
Mendengar secara aktif ialah suatu proses mendengar yang dibuat secara berhati-hati dan berfokus. Semua aspek dalam pertuturan seperti intonasi, tekanan dan nada suara akan diambil perhatian serta dinilai maksudnya. Pendengaran jenis ini membolehkan seseorang itu mengulas dan mengkritik maksud-maksud tersirat yang terdapat dalam sesuatu pertuturan. Pada peringkat yang lebih maju, pendengaran secara aktif boleh memjadikan seseorang pendengar itu mengeksploitasi apa yang didengarinya dalam bentuk kritis dan kreatif. Mendengar aktif selalu dikaitkan dengan pendengaran secara formal, khusunya dalam sesi pengajaran dan pembelajaran, perbincangan, perbahasan, pembentangan kertas kerja dan sebagainya,

Mendengar pasif ialah peringkat pendengaran paling rendah dari segi fungsi dan prosesnya. Pendengaran jenis ini berlaku secara sambil lewa, tidak berfokus kepada semua perkara yang didengari. Oleh itu, pendengaran pasif tidak berupaya memahami makna keseluruhan daripada sesuatu pertuturan. Seterusnya, pendengar pasif jarang dapat mengingati dan memahami semua perkara yang didengarnya. Mendengar pasif boleh disebabkan oleh beberapa faktor iaitu faktor bahasa, isi bahan dan faktor luaran. Bahasa ialah faktor utama yang mempengaruhi pendengaran. Bahasa yang tidak difahami atau sebutan bahasa tersebut yang tidak difamahi oleh seseorang akan menyebabkan individu tersebut tidak dapat memfokuskan pendengarannya terhadap pertuturan tersebut.

Dalam aspek ini, sesuatu bahan pertuturan akan menjadi pasif jika bahan atau tajuk pertuturan itu tidak menarik minat atau terlalu sukar untuk difahami oleh seseorang pendengar. Seterusnya, pendengaran pasif juga boleh berlaku sekiranya berlaku ganguan seperti bising, bunyi yang tidak jelas dan keadaan yang tidak selesa.

Aktiviti-aktiviti dalam kemahiran mendengar ialah mengenal, mengecam, membuat inferens, menganalisis, merumus dan menilai. Setiap aktiviti saling berkaitan antara satu sama laing dan berlaku secara berterusan. Aktiviti mengenal pasti ialah asas dalam proses mendengar. Proses mendengar semula dengan aktiviti mengenal sesuatu bunyi. Secara umumnya, terlalu banyak bunyi yang perlu didengar dalam kehidupan kita. Pada peringkat ini, dalam konteks kemahiran mendengar, pendengar akan memastikan bahawa apa yang didengar ialah bunyi-bunyi bahasa yang bemakna.

Setelah mengenal dan memilih bunyi bahasa yang perlu didengari, pendengar akan masuk ke peringkat mengecamam pula. Dalam konteks bahasa atau bunyi yang bermakna, pengecaman akan dibuat dalam pelbagai aspek, seperti bentuk tatabahasa, laras bahasa, istilah, pilihan kata, intonasi, jeda dan tekanan suara. Dalam kemahiran mendengar ini, pengecaman ini penting untuk membantu pendengar memahami apa yang dituturkan dengan pantas.

Peringkat yang seterusnya ialah membuat inferens iaitu bermaksud menghubungkaitkan sesuatu istilah, perkataan, atau kosa kata yang didengar denga objek atau perkara yang sesuai. Sebagai contoh, perkataan “murid” mempunyai inferensi dengan “sekolah”. Semakin pantas seseorang pendengar membuat inferens, maka semakin cepatlah dia memahami apa yang didengarinya. Sebaliknya, jika seseorang pendengar itu gagal melakukan inferens antara butiran yang didengar dengan objek atau perkara lain yang sesuai, maka sukarlah dia memahami apa yang didengarinya.

Tahap yang kelima ialah menganalisis iaitu kemahiran mendengar peringkat tinggi, apabila seseorang pendengar itu boleh memilih dan menentukan antara fakta dengan yang bukan fakta. Merumus pula memerlukan daya ingatan dan tahap pendengaran peringkat tinggi. Merumus bermaksud membuat kesimpulan dan kefahaman baru terhadap apa yang telah didengar.

Menilai ialah aktiviti pendengaran yang paling tingg dan seseorang pendengar itu boleh membuat keputusan apa yang didengarinya. Dalam peringkat ini, pendengar mampu menilai baik, buruk, fakta, atau palsu, dan dapat pula mengagak latar belakang penutur. Aktiviti ini hanya boleh dilakukan apabila seseorang pendengar itu telah melalui semua aktiviti yang dibincangkan tadi.

1.0 Berbual dengan keluarga, rakan sebaya dan pihak lain dalam situasi formal dan tidak formal
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan dengan kehidupan seharian menggunakan kata, ungkapan, ayat sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.

CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1 : Berbual tentang perkara-perkara yang dilakukan pada waktu lapang.
Contoh aktiviti 2 : Bercerita tentang hobi sendiri dan hobi rakan.
Contoh aktiviti 3 : Bercerita tentang pengalaman bercuti di kampung

PERLAKSANAAN AKTIVITI (Contoh aktiviti 3)
Guru masuk ke dalam kelas dan memulakan pengajaran dengan bertanya kepada murid tempat percutian yang pernah mereka melancung. Murid-murid memberi respons dan menyatakan tempat percutian yang pernah mereka melancong dan menceritakan pengalaman mereka semasa mereka melancong ke tempat-tempat lain.

Selepas itu, guru membahagikan murid-murid dalam empat kumpulan dan meminta murid berbincang mengenai percutian di kampung serta aktiviti yang dijalankan semasa di kampung. Murid-murid bergerak dan duduk dalam kumpulan yang telah diagihkan oleh guru. Murid-murid berbincang dalam kumpulan mengenai aktiviti yang dilakukan semasa bercuti di kampung serta menceritakan pengalaman mereka semasa bercuti di kampung. Selain itu, murid-murid juga menjalankan aktiviti soal jawab tentang pengalaman dan aktiviti yang dilakukan oleh mereka di kampung.

Pada akhir aktiviti ini, guru memberi beberapa soalan berkaitan dengan pengalaman bercuti di kampung serta memberi latihan kepada pelajar untuk dibuat di rumah. Murid-murid dapat menjawab soalan guru dengan tepat.

1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila

CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1 : Guru menyoal kepada murid dengan menggunakan kata tanya (siapa, bila, mana, bagaimana,mengapa)
Contoh aktiviti 2 : Murid memberi jawapan bagi soalan yang dikemukakan secara bertatasusila
Contoh aktiviti 3 : Guru menyoal pelajar berkaitan gambar yang ditunjukkan.

PERLAKSANAAN AKTIVITI (Contoh aktiviti 3)
Guru menunjukkan pelbagai model buah-buahan dan menyuruh murid menyebut nama buah-buahan tersebut. Murid-murid menyatakan nama buah-buahan tersebut secara beramai-ramai. Selepas itu, guru menyuruh murid membayangkan bahawa mereka sedang berada di dusun buah-buahan dan meminta murid menyatakan buah-buahan yang terdapat di dusun tersebut. Murid-murid mengikuti arahan guru dan membayangkan diri mereka sedang berasa di dusun buah-buahan serta menyatakan buah-buahan yang dibayang oleh mereka. Guru meminta murid-murid menyatakan ciri-ciri buah-buahan yang disukai oleh mereka serta nyatakan buah tersebut. Murid menyatakan ciri-ciri buah-buahan yang disukai serta mereka menyatakan nama buah-buahan tersebut.

Guru menyedarkan ringkas kepada semua murid dan guru menerangkan secara ringkas tentang dialog tersebut dan menyuruh murid menyatakan nama buah yang terdapat dalam dialog tersebut. Murid membaca dialog tersebut secara berpasangan dan guru membantu murid menyebut dengan betul perkataan yang dibaca. Murid juga menyatakan kepada guru nama buah-buahan yang terdapat dalam dialog tersebut.

Selepas itu, guru mengedarkan gambar (gambar bergaris putus-putus) berkaitan dengan buah-buahan dan menyuruh murid melengkapkan lukisan dan menulis nama buah yang dilukis. Murid melukis gambar tersebut dengan mengikuti garisan putus-putus serta menulis nama buah yang dilukis.

Guru mengedarkan soalan berkaitan dengan buah-buahan kepada murid-murid. Murid-murid dikehendaki menjawab soalan tersebut dan menulis dengan betul nama buah-buahan tersebut pada kertas yang disediakan. Selepas itu, guru meminta murid membaca dengan kuat jawapan yang ditulis. Murid-murid telah mengikuti arahan guru dan mereka membaca dengan kuat jawapan yang ditulis dalam kumpulan tadi.

Pada akhir aktiviti, guru menyoal murid tentang buah kegemaran mereka dan murid telah menjawab soalan guru dengan tepat. Sebagai latihan pengukuhan, guru memberi latihan tentang buah-buahan dengan cara mengisi tempat kosong.

1.3 Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara.
CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1 : Menerima dan memahami arahan membuat layang-layang
Contoh aktiviti 2 : Murid-murid menyenaraikan perkataan berbentuk arahan dan pesanan. ( beritahu, sampaikan, diminta, sila)
Contoh aktiviti 3 : Murid membaca nota arahan dan pesanan yang diberi oleh guru

PELAKSANAAN AKTIVITI (Contoh aktiviti 3)
Guru memulakan pengajaran dengan bertanya kepada murid bilangan ahi keluarga yang terdapat pada murid masing-masing. Murid-murid menjawab soalan guru dan memberitahu bilangan ahli keluarga kepada guru. Selepas itu, guru menampal gambar di papan putih dan meminta murid menyatakan perkara berdasarkan gambar. Murid-murid dapat menyatakan perkara berdasarkan gambar yang telah ditampal.

Pada aktiviti seterusnya, guru menunjukkan model permainan dan menyuruh murid menyatakan apakah objek yang tersebut. Murid-murid dalam kelas menyatakan nama objek tersebut kepada guru.

Pada langkah seterusnya, guru telah menulis ayat berdasarkan gambar pada papan putih dan murid-murid menyalin ayat yang ditulis oleh guru di papan putih. Apabila murid selesai menyalin, guru membaca ayat yang ditulis di papan putih berdasarkan gambar dan meminta murid membaca ayat tersebut. Murid-murid membaca ayat yang ditulis oleh guru berdasarkan papan putih. Selain itu, guru meminta murid membina ayat mudah berdasarkan gambar dan meminta murid membaca ayat mudah tersebut. Setelah murid-murid mendapat arahan guru, murid-murid membina ayat mudah berdasarkan gambar dan membaca ayat mudah yang dibina di dalam kelas.

Pada akhir aktiviti, guru menyoal murid-murid berdasarkan gambar yang diberi serta memberi latihan pengukuhan kepada murid untuk dibuat di rumah. Murid-murid dapat menjawab soalan guru dengan gramatis dan tepat.

1.4 Menyatakan permintaan secara berterus terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan paralingustik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.

CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1: Murid melafazkan ayat yang bertatasusila untuk memohon kebenaran atau permintaan kepada guru ( Minta maaf cikgu, izinkan saya pergi ke bilik guru seketika.)
Contoh aktiviti 2 : Murid menjalankan aktiviti simulasi meminta kebenaran melakukan sesuatu

PERLAKSANAAN AKTIVITI ( Contoh aktiviti 2)
Guru masuk ke dalam kelas memulakan pengajaran dengan membahagikan murid-murid kepada 4 kumpulan. Selepas itu, guru menerangkan kepada murid apakah sikap murni dan hormat yang perlu ada dalam diri murid-murid. Selepas itu, guru menerangkan kepada murid bagaimana hendak meminta kebenaran kepada orang yang lebih tua jika hendak melakukan sesuatu.

Selepas itu, guru memberi tajuk “ memohon kebenaran daripada ibu bapa untuk mewakili sekolah ke peringkat daedah dalam pertandingan bercerita tahun 2”. Guru meminta murid-murid berbincang dalam kumpulan dan melakonkan situasi tersebut dalam kumpulan. Guru memberi murid masa 10 minit kepada murid untuk berbincang. Murid-murid mengikuti arahan guru dan berbincang dalam kumpulan apakah yang hendak dilakonkan berdasarkan tajuk yang diberi oleh guru sebentar tadi.

Selepas 10 minit telah tamat, murid-murid berlakon di hadapan kelas berdasarkan tajuk yang diberi oleh guru. Selepas empat kumpulan telah selesai berlakon, guru memberi refleksi mengikut lakonan yang disampaikan oleh guru.

Pada akhir aktiviti, guru memberi beberapa soalan berkaitan dengan cara meminta kebenaran dengan bertatasusila kepada murid. Selepas itu, guru memberi latihan kepada murid berkaitan dengan tajuk pengajaran yang disampaikan.

1.5 Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan tersirat dengan menggunakan kata, ungkapan, dan ayat yang sesuai

CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1 : Murid menjelaskan kepada guru jenis-jenis frasa yang terkandung dalam ayat.
Contoh aktiviti 2 : Murid memberi maksud ayat yang diberikan oleh guru.
Contoh aktiviti 3 : Murid-murid mengemukakan isi tersirat dan isi tersurat yang terdapat dalam petikan


PERLAKSANAAN AKTIVITI (aktiviti 3)
Guru masuk ke kelas dan menayangkan tayangan LCD tentang permainan tradisional dan murid-murid menonton tayang LCD permainan tersebut. Selepas itu, guru menyebut nama permainan tradisional berdasarkan tayangan LCD dan meminta murid menceritakan tentang permainan tradisional yang pernah dimainkan oleh mereka. Murid-murid mengikut dan menyebut kuat perkataan yang disebut oleh guru serta menceritakan permainan tradisional yang pernah dimainkan oleh murid-murid.

Guru membahagikan murid kepada empat kumpulan dan mengedarkan petikan tentang permainan tradisional serta meminta setiap kumpulan untuk membaca petikan yang diberi dengan kuat. Semua murid-murid mengikuti arahan guru dan duduk di dalam kumpulan. Setiap kumpulan membaca petikan yang diberi dengan kuat.

Selepas itu, guru meminta setiap murid menyenaraikan apakah kebaikan dan keburukan permainan tradisional. Murid-murid berbincang dalam kumpulan soalan yang diberikan oleh guru. Murid-murid berbincang soalan tersebut dalam kumpulan dan membentangkan dalam kelas.

Pada akhir aktiviti, guru memberi beberapa soalan kepada murid yang berkaitan dengan permainan tradisional. Guru juga telah memberi beberapa soalan kepada murid untuk disiapkan di rumah.

1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan sesama menjalankan transaksi dalam urusan harian untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.

CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1 : Perbincangan tentang cara untuk memajukan diri dalam pelbagai bidang
Contoh aktiviti 2 : Guru menyuruh murid berbincang mengenai keperluan harian yang diperlukan dalam kehidupan manusia

PERLAKSANAAN AKTIVITI ( Aktiviti 2)
Guru masuk ke dalam kelas dan bertanya kepada murid-murid apakah yang mereka perlukan dalam keperluan seharian. Murid-murid memberitahu apakah yan diperlukan oleh diri mereka dalam kehidupan seharian kepada guru. Guru membahagikan murid-murid kepada empat kumpulan dan meminta guru berbincang dalam kumpulan apakah perkara yang diperlukan oleh manusia dalam kehidupan.

Murid-murid bergerak ke dalam kumpulan masing-masing dan mereka berbincang benda yang diperlukan dalam kehidupan seharian. Selepas itu, guru meminta murid memberitahu kepada rakan-rakannya perkara yang dibincang dalam kumpulan sebentar tadi. Murid-murid memberitahu kepada rakan-rakan dalam kelasnya benda yang diperlukan dalam kehidupan.

Apabila aktiviti berbincang selesai, guru meminta murid senaraikan keperluan seharian mereka dalam kumpulan. Murid-murid menyenaraikan benda keperluan mereka pada papan putih serta membaca perkataan tersebut dengan kuat.

Guru membaca perkataan-perkataan yang disenarikan di papan putih dan membaca perkataan supaya murid-murid dapat mengikut guru membaca perkataan tersebut dengan kuat. Murid-murid mendengar arahan guru dan mengikuti perkataan-perkataan yang dibaca oleh guru.

Pada akhir aktiviti ini, guru menguji murid dengan beberapa soalan dan murid dapat menjawab soalan guru dengan gramatis. Untuk mengukuhkan lagi ilmu yang diberi dalam pengajaran, guru memberi murid kerja sekolah untuk dibuat di rumah.


2.0 Bercerita dan melaporkan sesuatu perkara yang didengar, ditonton, dibaca, atau dialami􀁸􀀃
2.1 Bercerita menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.

CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1 : Murid menonton cerita dan kemudiaannya menceritakan kepada guru
Contoh aktiviti 2 : Murid memilih cerita yang sesuai berdasarkan situasi yang diberi dan menyampaikan cerita tersebut.
Contoh aktiviti 3 : Murid menceritakan semula pengajaran yang disampaikan oleh guru dalam kelas

PERLAKSANAAN AKTIVITI ( Aktiviti Contoh 3)
Sebelum guru memulakan pengajaran, guru bertanya kepada murid tentang haiwan kegemaran murid-murid. Murid-murid memberi respons kepada guru dengan menyatakan haiwan kegemaran mereka dengan gramatis.

Selepas itu, guru menampal beberapa keeping gambar haiwan pada papan putih dan meminta murid menyatakan nama haiwan tersebut. Murid-murid dalam kelas memberi respons kepada guru dengan menyatakan nama haiwan berdasarkan kad gambar yang ditampal kepada guru dan murid-murid di dalam kelas.

Pada langkah seterusnya, guru meminta murid menyatakan nama haiwan selain daripada gambar yang diberi. Murid-murid dalam kelas memberi beberapa contoh haiwan selain daripada gambar haiwan yang terdapat pada papan putih. Apabila selesai aktiviti jawab menjawab antara guru dengan murid, guru memberi penerangan tentang perbezaan haiwan liar dan haiwan peliharaan. Selepas itu, murid memberi respons yang baik dan tumpuan yang sepenuhnya terhadap maklumat yang diberikan oleh guru.

Pada langkah yang berikut, guru meminta murid melengkapkan perkataan berdasarkan gambar. Murid-murid di dalam kelas memberi respon dan melengkapkan perkataan tersebut dengan tepat. Guru menguji murid dengan membuat beberapa ayat mudah dan menyediakan tempat kosong untuk diisi oleh murid. Murid mengisi tempat kosong dengan menulis nama haiwan berdasarkan gambar yang diberi dengan tepat. Selepas itu, guru meminta murid membaca ayat mudah yang telah dilengkapkan tadi. Murid-murid mengikuti guru membaca ayat mudah yang telah dilengkapkan.

Pada akhir pengajaran, guru meminta beberapa orang murid mengulas kembali apa yang disampaikan oleh guru. Guru menjalankan sesi soal jawab antara murid dengan murid dan murid dengan guru serta bertanya kepada murid tentang haiwan pemeliharaan. Selepas itu, guru memberi kerja sekolah kepada murid untuk disiapkan di rumah.

2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan bahasa yang sesuai dan tepat.

CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1 : Murid-murid menjelaskan cara membuat projek kitar semula dalam kelas.
Contoh aktiviti 2 : Murid-murid menyatakan sebab-sebab kejayaan dan kekalahan sesuatu pasukan yang bertanding dalam pertandingan bola sepak yang ditonton.
Contoh aktiviti 3 : Murid mengenal pasti dan menyampaikan maklumat berkaitan dengan gambar.

PERLAKSANAAN AKTIVITI (Contoh Aktiviti 3)
Guru memulakan pengajaran dengan menyoal pelajar mengenai rumah kediaman yang diduduki oleh murid sekarang serta meminta murid menyatakan ciri-ciri rumah mereka. Murid-murid menceritakan ciri-ciri rumah mereka dan memberitahu guru mengenai rumah mereka.


Selepas itu, guru menerangkan mengenai ciri-ciri rumah yang terdapat di Malaysia serta menampal contoh gambar rumah berlabel yang terdapat di Malaysia dan meminta murid menyebut jenis-jenis rumah tersebut. Murid-murid mendengar dengan teliti ciri-ciri rumah yang terdapat di Malaysia serta murid menyebut perkataan yang terdapat pada gambar tersebut dengan intonasi yang betul.

Apabila aktiviti membaca telah selesai, guru mengedarkan satu jenis gambar rumah kepada semua murid dan mengarahkan murid-murid mengisi tempat kosong berdasarkan perkataan yang diberi. Murid-murid mengisi tempat kosong dengan perkataan yang disediakan dengan tepat sambil dibimbing oleh guru. Berdasarkan perkataan tersebut juga, guru menyuruh murid membina ayat mudah. Murid-murid mengikuti arahan guru dan mereka membina ayat tunggal berdasarkan perkataan yang diberi dengan betul.

Pada langkah yang seterusnya, guru mengarahkan murid membaca dengan kuat ayat yang telah dibina dan meminta murid membaca petikan pendek yang diberi oleh guru serta mengariskan kata nama khas yang terdapat pada petikan tersebut. Murid-murid mengikuti arahan guru iaitu membaca ayat yang dibina dengan kuat dan intonasi yang betul. Murid-murid juga membaca petikan yang diberi oleh guru serta mengariskan kata nama khas yang terdapat dalam petikan. Pada akhir aktiviti untuk menguji kefahaman murid-murid, guru menyoal murid mengenai jenis rumah yang terdapat di Malaysia. Murid-murid menjawab semua soalan guru dengan tepat apabila ditanya oleh guru. Guru merumuskan sesi pengajaran dan pembelajaran dan memberi latihan pengukuhan kepada murid-murid untuk diselesaikan di rumah.

KEMAHIRAN MEMDENGAR DAN BERTUTUR

KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR

Mengikut Chuah (1987) terdapat perbezaan yang besar antara proses mendengar dan dengar. Ini boleh disamakan dengan penerangan Barker(1971) yang boleh dirumuskan sebagai mendengar adalah suatu proses yang aktif dan dengar adalah satu proses yang pasif.
Pendengaran yang aktif merangkumi proses mendengar dengan tujuan untuk memahami, mengingati, menilai dan mengkritik. Mengikut Chuah(1987), dengar adalah satu proses fisiologi yang melibatkan sistem saraf pendengaran di otak tetapi mendengar adalah satu proses yang lebih aktif, iaitu proses yang melibatkan bidang psikologi. Mendengar secara aktif bukan sahaja tertumpu kepada penggunaan telinga, tetapi kepada semua pancaindera, terutamanya penglihatan, iaitu menerusi komunikasi tidak verbal.
Dari segi kaunseling, mendengar yang terbaik adalah dengan mendengar secara empati iaitu mendengar dengan menjiwai apa yang didengar oleh sebab dari sini timbul celik akal. Apabila hal ini dihasil maka para pelajar akan mencapai tahap nirwana secara maksimum dalam proses pembelajaran. Mendengar adalah perbuatan yang mengunakan organ telinga disamping dengan saraf pendengaran di otak. Tetapi perbuatan ini mesti dilatih dengan betul supaya proses pendengaran dapat dilakukan dengan betul.
Mendengar ialah satu daripada proses komunikasi dalam pembelajaran. Mendengar merupakan proses rangsangan di mana pelajar menerima maklumat yang disampaikan. Proses mendengar yang berkesan akan membantu pelajar mengikuti pelajaran, memahami, mengingat dan membuat catatan. Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi aktiviti pendengaran. Antaranya ialah keadaan fizikal pendengar dan penyampai, keletihan mendengar, jarak atau kedudukan, suasana persekitaran, gaya penyampaian dan pengetahuan penyampai. Namun begitu apa yang lebih penting, penulis menyatakan teknik untuk mendengar secara berkesan perlu diamalkan seperti
Mula proses mendengar dengan berdoa dan meminta perlindungan Allah
Hendaklah berkeadaan siap sedia.
Menyediakan peralatan untuk mencatat dan menulis bahan yang didengar.
Duduk berhampiran dengan penyampai supaya maklumat yang diperolehi adalah tepat.
Menumpukan pendengaran, fikiran dan perhatian terhadap maklumat yang disampaikan.
Telah mengetahui serba sedikit tajuk yang akan disampaikan.
Sentiasa menjangka apakah fakta dan keterangan yang akan disampaikan.
Menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap apa yang disampaikan.
Mengelakkan gungguan-gangguan persekitaran.
Mendengar sambil mencatat

Devine (1981) menyatakan bahawa dengan mendengar bukan sahaja menumpukan sepenuhnya perhatian tetapi melibatkan motivasi dan keadaan fizikal emosi yang mempungaruhi proses pendengaran itu sendiri. Proses menedengar berkait terus dengan proses berfikir. Berfikir dalam konteks ini melibatkan penggunaan proses mental dan melakukan inferense, mengagakkan hasil, generalisasi, organisasi dan dalam membuat rumusan.

Dalam komunikasi lisan, kedua-dua kemahiran iaitu mendengar dan bertutur adalah terlibat, walaupun berhubung rapat antara satu sama lain, merupakan kemahiran yang berbeza. Kemahiran mendengar adalah kemahiran lisan yang paling asas dan berlaku di peringkat penerimaan. Seseorang yang telah dapat menguasai kemahiran mendengar harus dapat mendengar dengan baik apa sahaja yang dituturkan oleh orang lain dan dapat pula memahami maksud serta boleh menginterpretasi apa yang didengar. Kemahiran mendengar ini dimulakan pada peringkat awal pengajaran bahasa dan bertujuan untuk memungkinkan pelajar fasih bertutur dalam bahasa yang dipelajari itu. Terdapat dua jenis kemahiran mendengar iaitu mendengar aktif dan mendengar pasif.
Mendengar secara aktif ialah suatu proses mendengar yang dibuat secara berhati-hati dan berfokus. Semua aspek dalam pertuturan seperti intonasi, tekanan dan nada suara akan diambil perhatian serta dinilai maksudnya. Pendengaran jenis ini membolehkan seseorang itu mengulas dan mengkritik maksud-maksud tersirat yang terdapat dalam sesuatu pertuturan. Pada peringkat yang lebih maju, pendengaran secara aktif boleh memjadikan seseorang pendengar itu mengeksploitasi apa yang didengarinya dalam bentuk kritis dan kreatif. Mendengar aktif selalu dikaitkan dengan pendengaran secara formal, khusunya dalam sesi pengajaran dan pembelajaran, perbincangan, perbahasan, pembentangan kertas kerja dan sebagainya,

Mendengar pasif ialah peringkat pendengaran paling rendah dari segi fungsi dan prosesnya. Pendengaran jenis ini berlaku secara sambil lewa, tidak berfokus kepada semua perkara yang didengari. Oleh itu, pendengaran pasif tidak berupaya memahami makna keseluruhan daripada sesuatu pertuturan. Seterusnya, pendengar pasif jarang dapat mengingati dan memahami semua perkara yang didengarnya. Mendengar pasif boleh disebabkan oleh beberapa faktor iaitu faktor bahasa, isi bahan dan faktor luaran. Bahasa ialah faktor utama yang mempengaruhi pendengaran. Bahasa yang tidak difahami atau sebutan bahasa tersebut yang tidak difamahi oleh seseorang akan menyebabkan individu tersebut tidak dapat memfokuskan pendengarannya terhadap pertuturan tersebut.

Dalam aspek ini, sesuatu bahan pertuturan akan menjadi pasif jika bahan atau tajuk pertuturan itu tidak menarik minat atau terlalu sukar untuk difahami oleh seseorang pendengar. Seterusnya, pendengaran pasif juga boleh berlaku sekiranya berlaku ganguan seperti bising, bunyi yang tidak jelas dan keadaan yang tidak selesa.

Aktiviti-aktiviti dalam kemahiran mendengar ialah mengenal, mengecam, membuat inferens, menganalisis, merumus dan menilai. Setiap aktiviti saling berkaitan antara satu sama laing dan berlaku secara berterusan. Aktiviti mengenal pasti ialah asas dalam proses mendengar. Proses mendengar semula dengan aktiviti mengenal sesuatu bunyi. Secara umumnya, terlalu banyak bunyi yang perlu didengar dalam kehidupan kita. Pada peringkat ini, dalam konteks kemahiran mendengar, pendengar akan memastikan bahawa apa yang didengar ialah bunyi-bunyi bahasa yang bemakna.

Setelah mengenal dan memilih bunyi bahasa yang perlu didengari, pendengar akan masuk ke peringkat mengecamam pula. Dalam konteks bahasa atau bunyi yang bermakna, pengecaman akan dibuat dalam pelbagai aspek, seperti bentuk tatabahasa, laras bahasa, istilah, pilihan kata, intonasi, jeda dan tekanan suara. Dalam kemahiran mendengar ini, pengecaman ini penting untuk membantu pendengar memahami apa yang dituturkan dengan pantas.

Peringkat yang seterusnya ialah membuat inferens iaitu bermaksud menghubungkaitkan sesuatu istilah, perkataan, atau kosa kata yang didengar denga objek atau perkara yang sesuai. Sebagai contoh, perkataan “murid” mempunyai inferensi dengan “sekolah”. Semakin pantas seseorang pendengar membuat inferens, maka semakin cepatlah dia memahami apa yang didengarinya. Sebaliknya, jika seseorang pendengar itu gagal melakukan inferens antara butiran yang didengar dengan objek atau perkara lain yang sesuai, maka sukarlah dia memahami apa yang didengarinya.

Tahap yang kelima ialah menganalisis iaitu kemahiran mendengar peringkat tinggi, apabila seseorang pendengar itu boleh memilih dan menentukan antara fakta dengan yang bukan fakta. Merumus pula memerlukan daya ingatan dan tahap pendengaran peringkat tinggi. Merumus bermaksud membuat kesimpulan dan kefahaman baru terhadap apa yang telah didengar.

Menilai ialah aktiviti pendengaran yang paling tingg dan seseorang pendengar itu boleh membuat keputusan apa yang didengarinya. Dalam peringkat ini, pendengar mampu menilai baik, buruk, fakta, atau palsu, dan dapat pula mengagak latar belakang penutur. Aktiviti ini hanya boleh dilakukan apabila seseorang pendengar itu telah melalui semua aktiviti yang dibincangkan tadi.

1.0 Berbual dengan keluarga, rakan sebaya dan pihak lain dalam situasi formal dan tidak formal
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan dengan kehidupan seharian menggunakan kata, ungkapan, ayat sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.

CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1 : Berbual tentang perkara-perkara yang dilakukan pada waktu lapang.
Contoh aktiviti 2 : Bercerita tentang hobi sendiri dan hobi rakan.
Contoh aktiviti 3 : Bercerita tentang pengalaman bercuti di kampung

PERLAKSANAAN AKTIVITI (Contoh aktiviti 3)
Guru masuk ke dalam kelas dan memulakan pengajaran dengan bertanya kepada murid tempat percutian yang pernah mereka melancung. Murid-murid memberi respons dan menyatakan tempat percutian yang pernah mereka melancong dan menceritakan pengalaman mereka semasa mereka melancong ke tempat-tempat lain.

Selepas itu, guru membahagikan murid-murid dalam empat kumpulan dan meminta murid berbincang mengenai percutian di kampung serta aktiviti yang dijalankan semasa di kampung. Murid-murid bergerak dan duduk dalam kumpulan yang telah diagihkan oleh guru. Murid-murid berbincang dalam kumpulan mengenai aktiviti yang dilakukan semasa bercuti di kampung serta menceritakan pengalaman mereka semasa bercuti di kampung. Selain itu, murid-murid juga menjalankan aktiviti soal jawab tentang pengalaman dan aktiviti yang dilakukan oleh mereka di kampung.

Pada akhir aktiviti ini, guru memberi beberapa soalan berkaitan dengan pengalaman bercuti di kampung serta memberi latihan kepada pelajar untuk dibuat di rumah. Murid-murid dapat menjawab soalan guru dengan tepat.

1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila

CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1 : Guru menyoal kepada murid dengan menggunakan kata tanya (siapa, bila, mana, bagaimana,mengapa)
Contoh aktiviti 2 : Murid memberi jawapan bagi soalan yang dikemukakan secara bertatasusila
Contoh aktiviti 3 : Guru menyoal pelajar berkaitan gambar yang ditunjukkan.

PERLAKSANAAN AKTIVITI (Contoh aktiviti 3)

Guru menunjukkan pelbagai model buah-buahan dan menyuruh murid menyebut nama buah-buahan tersebut. Murid-murid menyatakan nama buah-buahan tersebut secara beramai-ramai. Selepas itu, guru menyuruh murid membayangkan bahawa mereka sedang berada di dusun buah-buahan dan meminta murid menyatakan buah-buahan yang terdapat di dusun tersebut. Murid-murid mengikuti arahan guru dan membayangkan diri mereka sedang berasa di dusun buah-buahan serta menyatakan buah-buahan yang dibayang oleh mereka. Guru meminta murid-murid menyatakan ciri-ciri buah-buahan yang disukai oleh mereka serta nyatakan buah tersebut. Murid menyatakan ciri-ciri buah-buahan yang disukai serta mereka menyatakan nama buah-buahan tersebut.

Guru menyedarkan ringkas kepada semua murid dan guru menerangkan secara ringkas tentang dialog tersebut dan menyuruh murid menyatakan nama buah yang terdapat dalam dialog tersebut. Murid membaca dialog tersebut secara berpasangan dan guru membantu murid menyebut dengan betul perkataan yang dibaca. Murid juga menyatakan kepada guru nama buah-buahan yang terdapat dalam dialog tersebut.

Selepas itu, guru mengedarkan gambar (gambar bergaris putus-putus)
berkaitan dengan buah-buahan dan menyuruh murid melengkapkan lukisan dan menulis nama buah yang dilukis. Murid melukis gambar tersebut dengan mengikuti garisan putus-putus serta menulis nama buah yang dilukis.
Guru mengedarkan soalan berkaitan dengan buah-buahan kepada murid-murid. Murid-murid dikehendaki menjawab soalan tersebut dan menulis dengan betul nama buah-buahan tersebut pada kertas yang disediakan. Selepas itu, guru meminta murid membaca dengan kuat jawapan yang ditulis. Murid-murid telah mengikuti arahan guru dan mereka membaca dengan kuat jawapan yang ditulis dalam kumpulan tadi.

Pada akhir aktiviti, guru menyoal murid tentang buah kegemaran mereka dan murid telah menjawab soalan guru dengan tepat. Sebagai latihan pengukuhan, guru memberi latihan tentang buah-buahan dengan cara mengisi tempat kosong.

1.3 Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara.
CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1 : Menerima dan memahami arahan membuat layang-layang
Contoh aktiviti 2 : Murid-murid menyenaraikan perkataan berbentuk arahan dan pesanan. ( beritahu, sampaikan, diminta, sila)
Contoh aktiviti 3 : Murid membaca nota arahan dan pesanan yang diberi oleh guru

PELAKSANAAN AKTIVITI (Contoh aktiviti 3)

Guru memulakan pengajaran dengan bertanya kepada murid bilangan ahi keluarga yang terdapat pada murid masing-masing. Murid-murid menjawab soalan guru dan memberitahu bilangan ahli keluarga kepada guru. Selepas itu, guru menampal gambar di papan putih dan meminta murid menyatakan perkara berdasarkan gambar. Murid-murid dapat menyatakan perkara berdasarkan gambar yang telah ditampal.

Pada aktiviti seterusnya, guru menunjukkan model permainan dan menyuruh murid menyatakan apakah objek yang tersebut. Murid-murid dalam kelas menyatakan nama objek tersebut kepada guru.
Pada langkah seterusnya, guru telah menulis ayat berdasarkan gambar pada papan putih dan murid-murid menyalin ayat yang ditulis oleh guru di papan putih. Apabila murid selesai menyalin, guru membaca ayat yang ditulis di papan putih berdasarkan gambar dan meminta murid membaca ayat tersebut. Murid-murid membaca ayat yang ditulis oleh guru berdasarkan papan putih. Selain itu, guru meminta murid membina ayat mudah berdasarkan gambar dan meminta murid membaca ayat mudah tersebut. Setelah murid-murid mendapat arahan guru, murid-murid membina ayat mudah berdasarkan gambar dan membaca ayat mudah yang dibina di dalam kelas.

Pada akhir aktiviti, guru menyoal murid-murid berdasarkan gambar yang diberi serta memberi latihan pengukuhan kepada murid untuk dibuat di rumah. Murid-murid dapat menjawab soalan guru dengan gramatis dan tepat.

1.4 Menyatakan permintaan secara berterus terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan paralingustik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1: Murid melafazkan ayat yang bertatasusila untuk memohon kebenaran atau permintaan kepada guru ( Minta maaf cikgu, izinkan saya pergi ke bilik guru seketika.)
Contoh aktiviti 2 : Murid menjalankan aktiviti simulasi meminta kebenaran melakukan sesuatu

PERLAKSANAAN AKTIVITI ( Contoh aktiviti 2)

Guru masuk ke dalam kelas memulakan pengajaran dengan membahagikan murid-murid kepada 4 kumpulan. Selepas itu, guru menerangkan kepada murid apakah sikap murni dan hormat yang perlu ada dalam diri murid-murid. Selepas itu, guru menerangkan kepada murid bagaimana hendak meminta kebenaran kepada orang yang lebih tua jika hendak melakukan sesuatu.

Selepas itu, guru memberi tajuk “ memohon kebenaran daripada ibu bapa untuk mewakili sekolah ke peringkat daedah dalam pertandingan bercerita tahun 2”. Guru meminta murid-murid berbincang dalam kumpulan dan melakonkan situasi tersebut dalam kumpulan. Guru memberi murid masa 10 minit kepada murid untuk berbincang. Murid-murid mengikuti arahan guru dan berbincang dalam kumpulan apakah yang hendak dilakonkan berdasarkan tajuk yang diberi oleh guru sebentar tadi.

Selepas 10 minit telah tamat, murid-murid berlakon di hadapan kelas berdasarkan tajuk yang diberi oleh guru. Selepas empat kumpulan telah selesai berlakon, guru memberi refleksi mengikut lakonan yang disampaikan oleh guru.

Pada akhir aktiviti, guru memberi beberapa soalan berkaitan dengan cara meminta kebenaran dengan bertatasusila kepada murid. Selepas itu, guru memberi latihan kepada murid berkaitan dengan tajuk pengajaran yang disampaikan.

1.5 Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan tersirat dengan menggunakan kata, ungkapan, dan ayat yang sesuai
CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1 : Murid menjelaskan kepada guru jenis-jenis frasa yang terkandung dalam ayat.
Contoh aktiviti 2 : Murid memberi maksud ayat yang diberikan oleh guru.
Contoh aktiviti 3 : Murid-murid mengemukakan isi tersirat dan isi tersurat yang terdapat dalam petikan


PERLAKSANAAN AKTIVITI (aktiviti 3)

Guru masuk ke kelas dan menayangkan tayangan LCD tentang permainan tradisional dan murid-murid menonton tayang LCD permainan tersebut. Selepas itu, guru menyebut nama permainan tradisional berdasarkan tayangan LCD dan meminta murid menceritakan tentang permainan tradisional yang pernah dimainkan oleh mereka. Murid-murid mengikut dan menyebut kuat perkataan yang disebut oleh guru serta menceritakan permainan tradisional yang pernah dimainkan oleh murid-murid.

Guru membahagikan murid kepada empat kumpulan dan mengedarkan petikan tentang permainan tradisional serta meminta setiap kumpulan untuk membaca petikan yang diberi dengan kuat. Semua murid-murid mengikuti arahan guru dan duduk di dalam kumpulan. Setiap kumpulan membaca petikan yang diberi dengan kuat.

Selepas itu, guru meminta setiap murid menyenaraikan apakah kebaikan dan keburukan permainan tradisional. Murid-murid berbincang dalam kumpulan soalan yang diberikan oleh guru. Murid-murid berbincang soalan tersebut dalam kumpulan dan membentangkan dalam kelas.

Pada akhir aktiviti, guru memberi beberapa soalan kepada murid yang berkaitan dengan permainan tradisional. Guru juga telah memberi beberapa soalan kepada murid untuk disiapkan di rumah.

1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan sesama menjalankan transaksi dalam urusan harian untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1 : Perbincangan tentang cara untuk memajukan diri dalam pelbagai bidang
Contoh aktiviti 2 : Guru menyuruh murid berbincang mengenai keperluan harian yang diperlukan dalam kehidupan manusia

PERLAKSANAAN AKTIVITI ( Aktiviti 2)
Guru masuk ke dalam kelas dan bertanya kepada murid-murid apakah yang mereka perlukan dalam keperluan seharian. Murid-murid memberitahu apakah yan diperlukan oleh diri mereka dalam kehidupan seharian kepada guru. Guru membahagikan murid-murid kepada empat kumpulan dan meminta guru berbincang dalam kumpulan apakah perkara yang diperlukan oleh manusia dalam kehidupan.

Murid-murid bergerak ke dalam kumpulan masing-masing dan mereka berbincang benda yang diperlukan dalam kehidupan seharian. Selepas itu, guru meminta murid memberitahu kepada rakan-rakannya perkara yang dibincang dalam kumpulan sebentar tadi. Murid-murid memberitahu kepada rakan-rakan dalam kelasnya benda yang diperlukan dalam kehidupan.

Apabila aktiviti berbincang selesai, guru meminta murid senaraikan keperluan seharian mereka dalam kumpulan. Murid-murid menyenaraikan benda keperluan mereka pada papan putih serta membaca perkataan tersebut dengan kuat.

Guru membaca perkataan-perkataan yang disenarikan di papan putih dan membaca perkataan supaya murid-murid dapat mengikut guru membaca perkataan tersebut dengan kuat. Murid-murid mendengar arahan guru dan mengikuti perkataan-perkataan yang dibaca oleh guru.

Pada akhir aktiviti ini, guru menguji murid dengan beberapa soalan dan murid dapat menjawab soalan guru dengan gramatis. Untuk mengukuhkan lagi ilmu yang diberi dalam pengajaran, guru memberi murid kerja sekolah untuk dibuat di rumah.


2.0 Bercerita dan melaporkan sesuatu perkara yang didengar, ditonton, dibaca, atau dialami􀁸􀀃
2.1 Bercerita menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.

CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1 : Murid menonton cerita dan kemudiaannya menceritakan kepada guru
Contoh aktiviti 2 : Murid memilih cerita yang sesuai berdasarkan situasi yang diberi dan menyampaikan cerita tersebut.
Contoh aktiviti 3 : Murid menceritakan semula pengajaran yang disampaikan oleh guru dalam kelas

PERLAKSANAAN AKTIVITI ( Aktiviti Contoh 3)
Sebelum guru memulakan pengajaran, guru bertanya kepada murid tentang haiwan kegemaran murid-murid. Murid-murid memberi respons kepada guru dengan menyatakan haiwan kegemaran mereka dengan gramatis.

Selepas itu, guru menampal beberapa keeping gambar haiwan pada papan putih dan meminta murid menyatakan nama haiwan tersebut. Murid-murid dalam kelas memberi respons kepada guru dengan menyatakan nama haiwan berdasarkan kad gambar yang ditampal kepada guru dan murid-murid di dalam kelas.

Pada langkah seterusnya, guru meminta murid menyatakan nama haiwan selain daripada gambar yang diberi. Murid-murid dalam kelas memberi beberapa contoh haiwan selain daripada gambar haiwan yang terdapat pada papan putih. Apabila selesai aktiviti jawab menjawab antara guru dengan murid, guru memberi penerangan tentang perbezaan haiwan liar dan haiwan peliharaan. Selepas itu, murid memberi respons yang baik dan tumpuan yang sepenuhnya terhadap maklumat yang diberikan oleh guru.

Pada langkah yang berikut, guru meminta murid melengkapkan perkataan berdasarkan gambar. Murid-murid di dalam kelas memberi respon dan melengkapkan perkataan tersebut dengan tepat. Guru menguji murid dengan membuat beberapa ayat mudah dan menyediakan tempat kosong untuk diisi oleh murid. Murid mengisi tempat kosong dengan menulis nama haiwan berdasarkan gambar yang diberi dengan tepat. Selepas itu, guru meminta murid membaca ayat mudah yang telah dilengkapkan tadi. Murid-murid mengikuti guru membaca ayat mudah yang telah dilengkapkan.

Pada akhir pengajaran, guru meminta beberapa orang murid mengulas kembali apa yang disampaikan oleh guru. Guru menjalankan sesi soal jawab antara murid dengan murid dan murid dengan guru serta bertanya kepada murid tentang haiwan pemeliharaan. Selepas itu, guru memberi kerja sekolah kepada murid untuk disiapkan di rumah.

2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan bahasa yang sesuai dan tepat.
CONTOH AKTIVITI
Contoh aktiviti 1 : Murid-murid menjelaskan cara membuat projek kitar semula dalam kelas.
Contoh aktiviti 2 : Murid-murid menyatakan sebab-sebab kejayaan dan kekalahan sesuatu pasukan yang bertanding dalam pertandingan bola sepak yang ditonton.
Contoh aktiviti 3 : Murid mengenal pasti dan menyampaikan maklumat berkaitan dengan gambar.
PERLAKSANAAN AKTIVITI (Contoh Aktiviti 3)
Guru memulakan pengajaran dengan menyoal pelajar mengenai rumah kediaman yang diduduki oleh murid sekarang serta meminta murid menyatakan ciri-ciri rumah mereka. Murid-murid menceritakan ciri-ciri rumah mereka dan memberitahu guru mengenai rumah mereka.
Selepas itu, guru menerangkan mengenai ciri-ciri rumah yang terdapat di Malaysia serta menampal contoh gambar rumah berlabel yang terdapat di Malaysia dan meminta murid menyebut jenis-jenis rumah tersebut. Murid-murid mendengar dengan teliti ciri-ciri rumah yang terdapat di Malaysia serta murid menyebut perkataan yang terdapat pada gambar tersebut dengan intonasi yang betul.
Apabila aktiviti membaca telah selesai, guru mengedarkan satu jenis gambar rumah kepada semua murid dan mengarahkan murid-murid mengisi tempat kosong berdasarkan perkataan yang diberi. Murid-murid mengisi tempat kosong dengan perkataan yang disediakan dengan tepat sambil dibimbing oleh guru. Berdasarkan perkataan tersebut juga, guru menyuruh murid membina ayat mudah. Murid-murid mengikuti arahan guru dan mereka membina ayat tunggal berdasarkan perkataan yang diberi dengan betul.
Pada langkah yang seterusnya, guru mengarahkan murid membaca dengan kuat ayat yang telah dibina dan meminta murid membaca petikan pendek yang diberi oleh guru serta mengariskan kata nama khas yang terdapat pada petikan tersebut. Murid-murid mengikuti arahan guru iaitu membaca ayat yang dibina dengan kuat dan intonasi yang betul. Murid-murid juga membaca petikan yang diberi oleh guru serta mengariskan kata nama khas yang terdapat dalam petikan. Pada akhir aktiviti untuk menguji kefahaman murid-murid, guru menyoal murid mengenai jenis rumah yang terdapat di Malaysia. Murid-murid menjawab semua soalan guru dengan tepat apabila ditanya oleh guru. Guru merumuskan sesi pengajaran dan pembelajaran dan memberi latihan pengukuhan kepada murid-murid untuk diselesaikan di rumah.

KEMAHIRAN BERTUTUR

KEMAHIRAN BERTUTUR

Mengikut Kementerian Pendidikan Malaysia, Kemahiran bertutur merupakan keupayaan murid berbual untuk menjalin hubungan dan menyampaikan maklumat, pendapat, perasaan, serta idea yang kritis dan kreatif dengan sebutan dan intonasi yang betul secara spontan. Penekanan diberi kepada penggunaan pengucapan yang menggunakan tatabahasa yang sesuai.

Kemahiran bertutur melibatkan perlakuan fizikal dan pertimbangan mental yang akan menghasilkan bunyi-bunyi bahasa dalam bentuk percakapan atau pertuturan. Secara fizikalnya, pertuturan melibatkan alat-alat pertuturan sepeti bibir, lidah, gusi dan pita suara. Selain itu, unsur-unsur paralinguistik seperti gerakan badan, termasuk tangan dan kontak mata, turut memainkan peranan untuk memberikan kefahaman yang lebih terhadap pertuturan tersebut. Dalam hal pertimbangan mental, sesuatu pertuturan melibatkan pemilihan kata dan unsur-unsur prosodi seperti jeda, nada, intonasi dan tekanan suara. Kedua-dua faktor ini akan menjadikan sesuatu pertuturan itu lebih bermakna, mudah difahami dan berkesan.

Bertutur adalah kegiatan melafazkan bunyi-bunyi yang dilahirkan daripada alat-alat sebutan (artikulator) manusia. Ia merupakan kemahiran berinteraksi dalam suasana berbahasa. Kemahiran bertutur berlaku di peringkat produksi. Ia bukan dicipta oleh pelajar tetapi ditiru dan diajuk. Oleh kerana itu, model-model yang diperdengarkan haruslah model-model yang baik yang membolehkan pelajar-pelajar bertutur secara berkesan. Selain itu, kemahiran bertutur juga merupakan suatu proses mencipta, merunding dan menterjemahkan makna disamping proses pertukaran makna antara individu menggunakan sistem simbol yang di kongsi bersama. Kemahiran bertutur juga ditakrifkan sebagai keupayaan murid berbicara untuk menjalinkan hubungan, menyampaikan maklumat dan idea yang kreatif serta kritis dengan sebutan yang betul.



i. Pertuturan Sehala dan Dua Hala

(a) Sehala
Pertuturan sehala bermakna tidak berlaku timbal balas atau tindak balas dalam
proses pertuturan itu. Ini bermakna, penutur bertutur dan pendengar hanya
mendengar sahaja. Contoh-contoh pertuturan sehala ialah seperti ucapan,
syarahan, khutbah, monolog dan sebagainya.

(b) Dua Hala
Pertuturan dua hala pula bermaksud, penutur dan pendengar akan melakukan
timbal balas antara satu dengan yang lain dalam masa pertuturan itu berlaku.
Perbincangan, pembentangan kertas kerja, pengajaran, perbualan, temu ramah dan
sebagainya ialah contoh-contoh pertuturan dua hala.


ii. Aktiviti Kemahiran Bertutur

(a) Berbual
Aktiviti bertutur seperti berbual boleh dilakukan dengan berbagai cara untuk menggalakkan pelajar terlibat secara aktif. Aktiviti ini boleh dijalankan secara langsung di dalam kelas. Guru boleh berbual dengan pelajar tentang pelajaran ynag telah diajarkan, isu-isi semasa yang menarik atau mengenai perkara-perkara yang berlaku di sekitar sekolah. Aktiviti ini membolehkan pelajar bertutur secara yakin. Pada masa yang sama, guru boleh mengenal pasti kelemahan pelajar dalam aspek pertuturan.

(b) Memberikan Pendapat
Aktiviti memberikan pendapat boleh dilakukan secara spontan atau terancang. Pelajar boleh diminta memberikan pendapat secara spontan tentang perkara-perkara umum, khususnya tentang diri mereka, keluarga dan tempat tinggal mereka. Secara terancang, aktiviti ini boleh dilakukan dengan cara guru terlebih dahulu menyediakan tajuk-tajuk atau isu yang akan dibincangkan. Guru seharusnya memberikan struktur, cara dan gaya ketika memberikan pendapat tersebut kepada pelajar.

(c) Bercerita
Bercerita ialah aktiviti pertuturan yang menarik. Aktiviti ini diminati terutamanya oleh murid-murid sekolah rendah. Melalui aktiviti ini, guru perlulah menegaskan tentang intonasi dan gaya bertutur yang sesuai dan betul ketika bercerita.

(d) Teater Bercerita
Teater bercerita ialah satu bentuk drama naratif yang dilakonkan secara spontan. Teater bercerita menggabungkan pelakon dan pencerita pada masa yang sama. Tegasnya, pencerita akan becerita, manakala pelakon akan melakonkan aksi atau perkara yang diceritakan oleh pencerita itu. Aktiviti ini boleh mendidik pelajar untuk bertutur dengan intonasi yang betul.

(e) Berbincang
Untuk menjalankan sesuatu perbincangan, guru perlulah menyediakan tajuk yang sesuai dan menarik untuk dibincangkan. Pelajar perlu dipandu untuk bercakap secara bergilr-gilir dalam aktiviti perbincangan ini. Guru mestilah mengawal perjalanan sesuatu perbincangan supaya tidak terkeluar daripada tajuk yang telah ditetapkan.

(f) Memujuk
Memujuk ialah suatu aktiviti kemahiran bertutur yang memerlukan kemahiran berbahasa yang tinggi. Hal ini kerana, bahasa pujukan mengandungi ciri-ciri hiperbola yang berperanan untuk menyakinkan pendengar. Dalam aktiviti ini pelajar boleh diminta memainkan peranan sebagai jurujual dan mereka diminta untuk mempromosikan barang jualan mereka secara lisan.



3.0 Menyampaikan maklumat dalam pengucapan yang mudah, betul, menarik, dan berkesan
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk menggunakan kata, istilah, frasa, struktur ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai
Contoh Aktiviti :
i.Murid menyatakan isi-isi penting berdasarkan tajuk tentang permainan tradisional dengan menggunakan intonasi yang betul dan gramatis
i.Murid diminta menyusun mengikut keutamaan atur cara perhimpunan Sekolah dan menyampaikannya dengan menggunakan ayat yang tepat
ii.Murid mendengar rakaman perbualan dan diminta oleh guru untuk mencatat isi penting dan menyatakan maklumat berdasarkan rakaman perbualan yang didengar

Langkah-Langkah Perlaksanaan
Berdasarkan contoh aktiviti (i) langkah perlaksanaan bermula dengan guru menunjukkan model permainan gasing kepada murid. Guru menceritakan tentang pemainan tradisional dengan intonasi yang betul dan gramatis. Murid memberikan respon dengan menyatakan isi-isi penting tentang permainan tradisional dengan intonasi yang betul dan gramatis. Guru menggunakan kad gambar untuk menunjukkan dan menceritakan tentang permainan tradisonal. Guru meminta murid menceritakan pengalaman mereka dalam bermain permainan tradisional. Murid memberi respon dengan menceritakan pengalaman mereka berdasarkan contoh yang telah diberikan dengan menggunakan struktur ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai.

3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan
Contoh Aktiviti :
i.Murid membuat sumbangsaran tentang tajuk zat makanan
ii.Murid memberi penerangan berdasarkan catatan yang dibuat pada peta minda
iii.Murid dapat membezakan situasi membeli makanan di kantin secara beratur dan berebut-rebut

Langkah-Langkah Perlaksanaan
Berdasarkan contoh aktiviti (i) langkah perlaksanaan bermula dengan guru menunjukkan model makanan kepada murid. Guru memainkan peranan dengan menceritakan mengenai makanan berkhasiat dengan pengucapan yang mudah dan berkesan. Guru meminta murid menyatakan jenis makanan yang diketahui mereka. Murid membuat sumbangsaran dengan menyatakan jenis makanan yang diketahui dengan intonasi yang betul dan gramatis. Guru menghuraikan tentang makanan berkhasiat dan tidak berkhasiat dengan menggunakan alasan yang meyakinkan. Murid memberikan respon dengan dapat membezakan makanan berkhasiat dan tidak berkhasiat dengan menggunakan alasan yang meyakinkan.

3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti yang terancang

Contoh Aktiviti :
i.Murid menonton sedutan animasi yang menarik dan menyatakan pengajaran yang diperoleh dalam sesi pembentangan
ii.Murid berbincang dalam kumpulan kecil mengenai tajuk kenderaan
iii.Murid memberikan pandangan dalam kumpulan kecil tentang isu flora dan fauna

Langkah-Langkah Perlaksanaan
Berdasarkan contoh aktiviti (i) langkah perlaksanaan bermula dengan guru meminta murid duduk dalam kumpulan berempat. Kemudian guru menunjukkan sedutan animasi mengenai alam sekitar. Guru menceritakan tentang alam sekitar kepada murid dengan intonasi yang betul dan gramatis. Seterusnya berdasarkan sedutan animasi yang telah ditunjukkan oleh guru, murid diminta untuk menyatakan pengajaran yang diperoleh dalam sesi pembentangan. Murid memberikan respon dengan berbincang di dalam kumpulan. Murid seterusnya memberikan respon dengan menyatakan dan menyampaikan maklumat mengenai apa yang dilihat menerusi sedutan animasi tersebut dengan menggunakan intonasi yang betul dan gramatis.

4.0 Berbincang tentang tajuk-tajuk yang relevan secara bertatasusila.

4.1 Mengemukakan idea, pandangan, dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat, dan tersusun

Contoh Aktiviti :
i.Murid berbincang mengenai tajuk keluarga bahagia
ii.Murid memberikan pandangan yang jelas mengenai cara menjaga kebersihan diri
iii.Murid mendengar petikan majalah yang dibacakan oleh guru dan memberikan respon secara sopan

Langkah-Langkah Perlaksanaan
Berdasarkan contoh aktiviti (i) langkah perlaksanaan bermula dengan guru
meminta murid duduk dalam kumpulan berempat. Guru menunjukkan sedutan video mengenai keluarga bahagia. Guru menjelaskan dan menceritakan tentang sedutan video tersebut. Murid memberi respon dengan memberikan idea mengenai sedutan video tersebut dalam pengucapan yang mudah. Guru meminta murid berbincang di dalam kumpulan mengenai tajuk keluarga bahagia dan membandingkan dua situasi keluarga. Murid memberikan respon dengan berbincang mengenai tajuk tersebut.


4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman, dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.

Contoh Aktiviti :
i.Murid diminta melukiskan lakaran bunga dan memberikan penerangan mengenai lakaran yang dibuat
ii.Murid membahaskan mengenai isu Kelas Bimbingan dapat membantu murid
dalam pembelajaran
iii.Simulasi seorang murid menerima hadiah daripada guru. Murid lain
memberikan pandangan dan cadangan tentang perkara yang sepatutnya
dilakukan semasa menerima hadiah tersebut

Langkah-Langkah Perlaksanaan
Berdasarkan contoh aktiviti (i) langkah perlaksanaan bermula dengan guru
menunjukkan bunga (benda maujud) kepada murid. Murid memberikan respon dengan menyatakan nama bunga tersebut.Guru menceritakan mengenai bunga yang terdapat di sekitar sekolah dengan intonasi yang betul dan gramatis. Murid memberi respon dengan menyatakan bunga yang diketahui dengan menggunakan intonasi yang betul dan gramatis.Guru menyuruh murid melukiskan lakaran bunga dan memberikan penerangan mengenai lakaran yang dibuat. Murid memberi respon dengan melukiskan lakaran bunga dan memberikan penerangan mengenai lakaran yang dibuat.

4.3 Mengemukakan hujah untuk menyokong atau menentang pendirian dengan
memberikan alasan yang sesuai secara sopan.

Contoh Aktiviti :

i.Murid mengemukakan hujah mengenai kepentingan kebersihan makanan
berdasarkan gambar rangsangan
ii.Murid mumbuat perbincangan mengenai cara untuk menceriakan kelas
dengan memberikan contoh untuk menyokong atau menentang cadangan itu
i.Murid dapat memberikan pendapat dan alasan mengenai isu menjaga
kebersihan sekolah

Langkah-Langkah Perlaksanaan
Berdasarkan contoh aktiviti (i) langkah perlaksanaan bermula dengan guru menunjukkan gambar rangsangan mengenai kebersihan makanan kepada murid. Gambar rangsangan tersebut adalah mengenai makanan yang bersih dan makanan yang tidak bersih. Murid memberikan respon dengan menceritakan apa yang dilihat berdasarkan gambar rangsangan yang telah ditunjukkan. Guru meminta murid duduk dalam kumpulan berempat dan berbincang mengenai kebersihan makanan. Berdasarkan perbincangan yang dibuat dalam kumpulan murid dapat mengemukakan hujah mengenai kepentingan kebersihan makanan berdasarkan gambar rangsangan.

4.4 Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak pendapat dalam perundingan untuk mencapai kata sepakat.

i.Murid berbincang mengenai diri seseorang berdasarkan patung boneka
yang ditunjukkan oleh guru. Murid diminta mengumpulkan semua cadangan
untuk menerima atau menolak idea tersebut dengan alasan
ii.Murid menjalankan simulasi sesi perbincangan berkaitan aktiviti Sambutan
Hari kanak-Kanak
iii.Murid mengadakan perbincangan untuk mendapatkan kata putus sama ada
menerima atau menolak sesuatu cadangan tentang menentukan gerai jualan
makanan pada Hari Kantin

Langkah-Langkah Perlaksanaan
Berdasarkan contoh aktiviti tersebut langkah pelaksanaan bermula dengan guru menunjukkan patung boneka kepada murid dan meminta murid meneka nama boneka tersebut. Murid memberikan respon dengan menyatakan nama yang diketahui mengikut pengetahuan sedia ada mereka. Guru menerangkan bagaimana caranya untuk mengenali diri seseorang. Murid memberikan respon dengan menceritakan tentang rakan mereka dengan menggunakan ayat mudah. Guru meminta murid berbincang dalam kumpulan berempat mengenai sifat yang baik dan buruk yang ada pada diri seseorang. Murid memberikan respon dengan berbincang di dalam kumpulan dan dapat membuat pilihan untuk menerima atau menolak idea yang dicadangkan.

Cadangan Aktiviti Membaca

Cadangan Aktiviti Membaca

5.0 Membaca kuat dengan kelancaran sebutan, intonasi dan gaya pembacaan yang sesuai.

5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Contoh aktiviti :
1. Menyebut kuat perkataan yang mengandungi diftong, vokal berganding dan konsonan bergabung dengan betul.
2. Membaca petikan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk yang ditunjukkan oleh guru kepada murid.
3. Membaca dialog yang mengandungi pelbagai jenis ayat.

Pelaksanaan aktiviti :
Berdasarkan aktiviti 1, guru melekatkan kad gambar dan menyuruh murid membaca dengan kuat perkataan-perkataan yang terdapat pada kad gambar tersebut. Guru menyuruh pelajar membaca huruf diftong yang terdapat pada perkataan tersebut dengan sebutan yang betul. Guru menyuruh pelajar menyebut perkataan yang mengandungi digraf pada perkataan tersebut.

5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
Contoh aktiviti :
•Membaca pantun dengan intonansi yang betul dan gramatis.
•Membaca pantun dua kerat dan empat kerat diikuti dengan nada, intonansi dan gaya penyampaian yang betul
•Memahami pantun tersebut dan menghuraikan apa yang dibaca.

Pelaksanaan aktiviti :
Berdasarkan aktiviti 2 guru membacakan pantun mengenai budi bahasa dengan berintonansi. Guru memberikan pantun dua kerat dan empat kerat kepada murid dan menyuruh murid membacanya dengan nada, intonansi dan gaya penyampaian yang betul. Secara berkumpulan, guru menyuruh murid memahami pantun tersebut dan menghuraikan apa yang diperoleh daripada pantun tersebut.


6.0 Membaca dan memahami maklumat yang terdapat dalam pelbagai jenis teks.

6.1 Merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
Contoh aktiviti :
•Membaca petikan daripada surat khabar mengenai berita dalam negara.
•Membuat rujukan dengan kamus mengenai perkataan-perkataan yang terdapat di dalam petikan tersebut.

Pelaksanaan aktiviti :
Berdasarkan contoh aktiviti, guru memberikan petikan surat khabar kepada murid dan menyuruhnya membaca petikan tersebut mengenai berita dalam negara. Secara berkumpulan, guru menyuruh pelajar menggabungkan petikan yang sama kejadian seperti kebakaran atau kemalangan dan membuat kesimpulan mengenai berita yang dibaca.


6.2 Mengenal pasti pelbagai genre penulisan
Contoh aktiviti :
•Mencari persamaan dan perbezaan genre.
•Membezakan pendahuluan sesuatu genre
•Membaca beberapa contoh sesuatu genre untuk menyatakan ciri-ciri penulisan yang baik.

Pelaksanaan aktiviti :
Berdasarkan aktiviti 1, guru mengedarkan pelbagai jenis penulisan kepada pelajar. Selepas itu, guru menyuruh murid meneliti penulisan tersebut secara individu. Guru menerangkan mengenai penulisan yang diedarkan secara peta minda untuk memudahkan pemahaman pelajar. Secara berkumpulan, guru menyuruh pelajar membuat persamaan dan perbezaan mengenai penulisan yang diberikan.

6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.
Contoh aktiviti :
1.Menyenaraikan fakta daripada teks
2.Menentukan isi penting menggunakan beberapa teknik
3.Berbincang untuk mengenal pasti mesej yang terdapat dalam teks yang dibaca.

Pelaksanaan aktiviti :
Berdasarkan aktiviti 2, guru mengedarkan beberapa tajuk penulisan. Guru menerangkan mengenai beberapa teknik untuk menentukan isi penting yang terdapat di dalam penulisan. Secara berkumpulan, murid menyenaraikan isi-isi penting yang terdapat di dalam penulisan tersebut dengan menggunakan teknik peta minda, 3W1H. SQ3R dan lain-lain lagi. Selepas itu, guru menyuruh pelajar membaca isi-isi penting yang telah di senaraikan untuk dinilai oleh guru.


6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
Contoh aktiviti :
1.Membaca tajuk-tajuk kecil dalam sesebuah buku untuk mendapatkan idea keseluruhan.
2.Menyatakan idea keseluruhan tentang tajuk-tajuk kecil berdasarkan buku yang dibaca.
3.Membaca bahagian pengenalan sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran keseluruhan sesebuah buku.
4.Menyatakan maklumat keseluruhan yang terdapat dalam pengenalan sesebuah teks.

Pelaksanaan aktiviti :
Berdasarkan aktiviti 4 guru mengedarkan teks mengenai kemalangan kepada pelajar. Secara individu, guru menyuruh pelajar membaca secara senyap mengenai teks tersebut untuk memahami isi-isi penting dalam penulisan tersebut. Guru bertanyakan kepada beberapa pelajar yang memahami petikan tesebut untuk bangun dan menyatakan maklumat yang terdapat dalam pengenalan terks tersebut. Guru menggabungkan kesemua maklumat tersebut untuk mendapatkan maklumat keseluruhan mengenai pengenalan teks tersebut. Pelajar dapat menyimpulkan bahawa di dalam pengenalan teks mengenai kemalangan terdapat maklumat mengenai apa kemalangan apa yang telah berlaku, tempat kejadian dan tarikh.


6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus
Contoh aktiviti :
1.Menyatakan fakta yang sesuai dengan tajuk.
2.Menyatakan fakta yang munasabah menggunakan teknik KWLH.
3.Murid mendapatkan maklumat tentang sesuatu perkara yang diperlukan daripada pelbagai sumber.

Pelaksanaan aktiviti :
Berdasarkkan aktiviti 1 guru memberikan satu tajuk penulisan seperti pencemaran udara. Murid diminta untuk membaca secara pantas tajuk penulisan tersebut dan menyatakan fakta-fakta yang berkaitan dengan tajuk penulisan tersebut. Murid juga diminta untuk membaca secara imbasan untuk mendapatkan maklumat mengenai teks tersebut.

6.6 Membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita atau maklumat yang diberikan dalam bahan ilmu.
Contoh aktiviti :
1.Murid diberikan keratan akhbar tentang sesuatu isu.
2.Murid menonton tayangan gambar bahagian pertengahan cerita.
3.Meneliti bahan grafik yang disediakan dan menghubungkaitkan maklumat daripada ramalan.

Pelaksanaan aktiviti :
Berdasarkan aktiviti 2, guru menyediakan satu tayangan cerita yang bermula di pertengahan cerita. Selepas menonton tayangan tersebut, guru menyuruh murid berbincang untuk mendapatkan fakta-fakta yang penting secara berkumpulan. Kemudian, guru menyuruh murid membuat ramalan mengenai pendahuluan dan penutup cerita yang telah mereka tonton.


7.0 Membaca, menaakul dan menghayati kandungan teks yang dibaca

7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.

Contoh aktiviti :
1.Membaca petikan syair dan menghuraikan maksud syair yang telah dibaca.
2.Memfrasakan syair tersebut untuk memahami dengan lebih mendalam dan untuk menentukan maksud.
3.Menjalankan aktiviti sumbang saran untuk menyatakan pengajaran yang terdapat dalam syair yang dibaca.
4.Memadankan pembayang dan maksud syair yang telah disediakan.

Pelaksanaan aktiviti :
Berdasarkan aktiviti 3, guru menyuruh murid membaca beberapa syair mengenai budi bahasa. Selepas itu, guru menyuruh murid memahami syair tersebut serta menyatakan mengenai pembayang dan maksud syair tersebut. Apabila murid sudah memahami mengenai syair tersebut, guru menyuruh murid menyatakan mengenai pengajaran yang terdapat di dalam syair yang dibaca secara berkumpulan.

7.0 Membaca, menaakul dan menghayati kandungan teks yang dibaca

7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.

7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat, dan gaya bahasa aripada teks sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.

7.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.

7.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.

7.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus

7.6 Membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita atau maklumat yang diberikan dalam bahan ilmu.


Contoh aktiviti :
1.Membaca dan menghayati isi kandungan teks.
2.Berdiskusi untuk memastikan ayat yang berunsur sedih, gembira, marah dan lain-lain lagi dengan memberikan alasan.
3.Menyatakan alasan yang munasabah terhadap ayat-ayat yang dipilih.

Pelaksanaan aktiviti :
Berdasarkan aktiviti 2, guru memberikan satu petikan mengenai cerita rakyat yang bertajuk “Awang Kerdil”. Guru menyuruh murid membaca secara pantas cerita tersebut dan menerangkan mengenai ayat-ayat yang terdapat di dalam cerita tersebut. Secara berkumpulan, guru menyuruh murid berbincang dan mengenal pasti ayat-ayat yang berunsur sedih, gembira, marah dan lain-lain lagi serta memberikan alasan mengenai ayat yang digunakan.

7.3 Membaca dan menghayati pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang berkualiti untuk meningkatkan dan memperkukuh minat membaca.
Contoh aktiviti :
1.Membaca secara luncuran sesebuah buku dan meramal isi kandungannya
2.Menyenaraikan perkara-perkara yang menarik daripada bahan bacaan.
3.Bercerita dan menyampaikan cerita yang telah dibaca kepada orang lain serta menghuraikan cerita yang telah dibaca.

Pelaksanaan aktiviti :
Berdasarkan aktiviti 3 guru menyuruh pelajar memilih mengenai apa-apa cerita dan membacanya secara pantas dan minimum untuk setiap pelajar membaca ialah tiga buah cerita. Selepas sesi pembacaan, guru menyuruh pelajar menceritakan mengenai apa yang dibacanya kepada orang lain serta menhuraikan cerita tersebut untuk melihat pemahaman pelajar terhadap apa yang dibaca.